B2B na sociálních sítích

2B or not 2B social B2B?

Jsou sociální sítě vhodným marketingovým nástrojem pro B2B firmu?

Na tuto otázku nelze dát univerzální odpověď platnou pro všechny B2B společnosti. Záleží na oboru podnikání, cílové skupině a také na tom, co si firma od prezentace na sociálních sítích slibuje. Sociální sítě totiž nejsou všespásným řešením pro tápající marketing, který s limitovaným rozpočtem zoufale potřebuje zorganizovat akci vedoucí ke zvýšení obratu. Mohou ale pomoci se zlepšením image společnosti, zjednodušit a efektivizovat komunikaci se zákazníky nebo optimálně vyhledávat lidské zdroje či nové obchodní příležitosti. Proto by se o sociální sítě nemělo zajímat jen marketingové oddělení, ale také kolegové z HR nebo obchodního.

LinkedIn – síť pro profesionály

Sociálních sítí jsou desítky, u nás jsou nejrozšířenější a pro použití v B2B nejvhodnější Facebook, Twitter a LinkedIn. Pro byznys je nejvíc využívaná poslední jmenovaná. Hlavním cílem LinkedInu je professional networking, tedy zajištění propojení profesionálů z různých oborů. Základní účet je zdarma, s placeným prémiovým účtem získáváte doplňkové funkce, například možnost přímo kontaktovat vybrané členy sítě.

Každý je v systému prezentován osobním profilem, který strukturovaně představuje v podstatě profesní životopis. Profil může být obohacen o různá rozšíření, například. Slideshare prezentace, reference od vašich kontaktů, vyjmenování diskusních skupin ke kterým se hlásíte, apod.

V kontaktech najdete profily osob, se kterými jste se navzájem propojili. V katalogu skupin si vyberete ty, ke kterým se chcete přihlásit. Skupiny jsou dvojího druhu – otevřené nebo uzavřené.  Před přístupem do uzavřené diskusní skupiny musíte být nejprve schválen jejím majitelem. Členové diskusních skupin mohou komentovat příspěvky ostatních a vkládat nová témata.

Veškerá komunikace mezi členy se odehrává přes osobní schránku. Vaše schránka je napojena na e-mail, který si zadáte v nastavení účtu.

Systémové funkce LinkedIn zahrnují kvalitní vyhledávání registrovaných osob, společností, diskusních skupin, oznámených pracovních příležitostí. V nastavení si zadáte svůj e-mail a upřesníte co vše si přejete reportovat. Budete mít okamžitý přehled o všem podstatném.

Součástí prostředí LinkedIn jsou dále pracovní příležitosti, které můžete filtrovat a na vybrané přímo reagovat.

V neposlední řadě LinkedIn podporuje prezentaci společností, ke kterým jsou připojeni jejich zaměstnanci. Společnosti mají v profilu možnost uveřejňovat další informace – jako nabídku služeb nebo novinky.

Facebook, Twitter a ti ostatní

Velký boom využívání sociálních sítí Facebook a Twitter se chýlí ke konci, stagnace vzniku nových profilů je znatelná. Firmy z B2B segmentu si konečně, mnohdy po poradě s odborníky na sociální média, začínají uvědomovat, že komunikací na těchto dvou sociálních sítích nedosáhnou požadovaného výsledku. I přes to, že Twitter slouží jako velmi dobrý komunikační kanál pro odborníky z řad novinářů, jde spíše o sdílení základních informací a novinek o firmě, než o možnou efektivní prodejní komunikaci.

V době růstu a vzniku nových sociálních médií se objevilo na Facebooku mnoho firemních profilů, na které správci hojně nakupovali fanoušky skrze reklamu a sponzorované odkazy. Po určité době ale zjistili, že z fanoušků se stávají spíše mrtvé duše, které pro firmu nemají reálnou přidanou hodnotu. Ačkoli Twitter některé, zejména zahraniční společnosti, uchopily dobře, základna tzv. followers je v České republice poměrně malá a specifická. Velmi snadno, pokud správce profilu udělá komunikační chybu, roznese jejich neúspěch či trapas nejen na Twitteru, ale i mnohdy na vlastním blogu či v médiích.

I pro B2B je na síti místo

Jaká sociální média by měla B2B firma využívat? Každý segment je jiný, návrat k firemním blogům, například na rychle rostoucí síti Tumblr, je však sázkou téměř na jistotu. Pokud má firma co říci, blog je tím nejlepším komunikačním kanálem. Důležitý je kvalitní obsah, pravidelné příspěvky a také možnost čtenářům se zapojit. Ať už formou komentářů, dotazů či sdílení na jejich profily na sociální sítě typu Facebook a Twitter.

Firemní blogy lze využít jako kanál k prezentaci novinek, firma jej může propojit nejen s webovými stránkami, ale i kanálem na YouTube či profily na Instagramu či Pinterestu. I tyto tři, YouTube již dobře známá, Pinterest a Instagram v České republice poměrně nové a rozvíjející se, mají jistý potenciál pro B2B firmy. Pro každý obor je ale třeba specifického postupu, neplatí tady žádná jasná pravidla pro všechny.

Vždy, když se B2B firma rozhoduje, zda se prezentovat na určité sociální síti, měla by si zodpovědět na tři otázky:
1. Jaká cílová skupina na danou sociální síť chodí?
2. Za jakým účelem tam tato cílová skupina chodí?
3. Máte této cílové skupině co nabídnout?
Pokud na třetí otázku odpoví NE, je celkem logické, že není důvod ztrácet energii a finance na způsob komunikace, která není efektivní.

S efektivní a cíl splňující komunikací prostřednictvím sociálních médií v B2B segmentu firmě vždy nejlépe poradí agentura, která se na sociální média zaměřuje. Dokáže díky svým zkušenostem a výzkumům daných sítí přesně naplánovat, jak nejlépe a nejefektivněji využít rostoucí potenciál prezentace firem na internetu.

 

10 rad, jak používat LinkedIn pro business

1. Vytvořte svůj vlastní atraktivní profil – nepodceňujte kvalitní a přehledné představení.
2. Založte vaši firemní stránku (nebo se k ní připojte, pokud již existuje).
3. Staňte se členy těch diskusních skupin, kde je předpoklad, že jsou členy vaši potenciální zákazníci.
4. Buďte vidět! Zapojte se do diskusí, komentujte.
5. Po dokončení úspěšné realizace požádejte vaše obchodní partnery o doporučení, zobrazí se na vašem profilu jako reference.
6. Sledujte pro vás zajímavé firmy a osoby – sdílejte zajímavý obsah.
7. Navazujte nová spojení / rozvíjejte svoji síť kontaktů.
8. Založte vlastní diskusní skupinu. Máte-li téma, neváhejte. Pozvěte vaše kontakty k členství. Jako moderátor můžete se všemi členy komunikovat.
9
. Oslovte potenciální zákazníky přesně cílenou reklamou LinkedIn Ads.
10. Předplaťte si rozšířené možnosti přímého oslovení prostřednictvím účtu Business.
A jedna rada navíc na závěr. Stahujte data z vašich LinkedIn kontaktů do vašeho CRM systému.

E-book „MARKETINGOVÝ CLOUD A MARKETINGOVÁ AUTOMATIZACE V KOSTCE“

Zajímáte se o nejnovější trendy v marketingu? Pak si stáhněte zdarma náš e-book, který vám pomůže realizovat efektivní kampaně!

Stahujte zde.


Stáhnout

NAŠE WEBY

newsletter

Novinky z B2B do mailu:

 

Specializujeme se na B2B komunikaci a společně se stovkami odborníků po celém světě vyvíjíme unikátní know-how na budování hodnotných značek a podporu obchodních týmů.

Naše know-how stojí na měřitelnosti. Doporučíme vám strategii a změříme efektivitu vašich investic.