Cookie apokalypsa? Ne tak docela.
Na české scéně dostávají cookie lišty konečně ucelenou podobu a to díky novele zákona o elektronických komunikacích, kterou schválila letos v říjnu poslanecká sněmovna. Jedná se o Sbírku zákonů publikovanou pod č. 374/2021 Sb., zákon, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Že to zní děsivě? Nechte to na nás, o vaše cookies se postaráme. Stáhněte si naši nabídku řešení.
Co to v praxi znamená?
Rozlučte se s současnou podobou cookies v České republice. Už nebude stačit fráze o cookies jako je například: „Používáním těchto stránek souhlasíte s použitím cookies.”
Od nového roku musí mít všechny webové stránky, které s cookies pracují, udělený aktivní souhlas od uživatele těchto webových stránek. Cookies na webu se nám následně dělí na funkční/technické, analytické a cookies pro personalizaci a remarketing.
Kvůli tomu, že budou muset být souhlasy udělovány aktivně, přijdeme o některá data, která o uživatelích sbíráme. V Google Analytics Universal i v GA4 přijde určitý pokles návštěvnosti, kdy se bude jednat o ztracenou návštěvnost převážně kvůli neudělenému souhlasu.
Podmínky získání aktivního souhlasu
- Uživatel se může svobodně rozhodnout, jestli přijme všechny soubory cookies, nebo jestli přijme jen některé a zároveň musí mít možnost všechny soubory cookies odmítnout.
- Souhlas nesmíte vymáhat agresivně a uživatele obtěžovat cookie lištou, pop-upem nebo čímkoliv, co by narušilo jeho procházení webu.
- Uživatel musí mít možnost „shodit” lištu křížkem a nepřijmout žádné soubory cookies kromě funkčních/technických, které jsou nutné pro fungování webu.
- Uživatel nesmí mít „předzaškrtnuté” cookies, musí všechny aktivně potvrdit.
- Bez souhlasu uživatele nesmíte cookies ukládat a ani s nimi aktivně pracovat.
Na co je dobré pamatovat?
O všech uživatelích, kteří vám udělí souhlas (opt-in), musí být zaznamenána stopa o souhlasu, aby webové stránky mohly zpětně prokázat, kdy a jak souhlas od nového roku získaly.
K tomu všemu musíte mít bezpodmínečně zpracovaný dokument o podmínkách ochrany osobních údajů (GDPR), kde se o vás uživatel dozví: komu cookie dává k dispozici, proč pracujete s daty, s jakými nástroji pracujete a další nezbytné informace.
Nepanikařte
To, že od uživatelů potřebujete získat aktivní souhlas, vám dává prostor pro kreativitu a umožňuje vám testovat, s čím uživatelé nejlépe reagují. UX tedy bude nedílnou součástí cookie lišty.
Je nyní otázkou, jaké řešení si najde každý web jako své unikátní. Může se jednat o lištu, na kterou navazuje pop-up okno, nebo samostatné pop-up okno. Příkladů už nyní můžete najít několik, ale ne všechny samozřejmě splňují veškeré požadavky, které jsme zmínili výše. Mějte je proto na paměti, testujte a nepanikařte.
1st party & 3rd party cookies
Tohle všechno se týká pouze 1st party cookies. 3rd party cookies taky čeká revoluce, ale to si povíme až během příštího roku, protože tato krasojízda bude na pořadu dne až v roce 2023. Jak je ale v digitálním světě zvykem, to, co platilo včera, nemusí platit dnes a vše se mění turbulentní rychlostí.
Máte zájem o konzultaci ohledně novely zákona o elektronické komunikaci? Neváhejte nás kontaktovat pro řešení na míru, nebo si rovnou stáhněte naši nabídku řešení.
Tomáš Sýkora
Digital Marketing Director
Zdroje pro zpracování článku:
Marco BBN
Specializujeme se na B2B komunikaci a společně se stovkami odborníků po celém světě vyvíjíme unikátní know-how na budování hodnotných značek a podporu obchodních týmů. Doporučíme vám strategii a změříme efektivitu vašich investic.
Nejčtenější články
E-book – „Průvodce základy Account Based Marketing strategie“
Chcete se dozvědět, jak funguje strategie založená na Account Based Marketingu? Tak právě pro vás jsme připravili e-book, který si můžete stáhnout a dozvědět se jak na ABM.
Stahujte e-book zde
Témata
E-book „MARKETINGOVÝ CLOUD A MARKETINGOVÁ AUTOMATIZACE V KOSTCE“
Zajímáte se o nejnovější trendy v marketingu? Pak si stáhněte zdarma náš e-book, který vám pomůže realizovat efektivní kampaně!
Stahujte zde.
Příručka „Lead Nurturing“
Stáhněte si zdarma 20 stránkovou brožuru se šablonami a názorným procesem plánování Lead Nurturing kampaní „Jak vybudovat nejrychlejší cestu od prvního kontaktu k prodeji“.
Příručku stahujte zde.