Digitální transformace je dlouhodobě zřejmě nejčastější buzzword, se kterým se můžete v businessu setkat. Pod tento termín se dá totiž schovat úplně vše – od kampaní na Facebooku po robustní cloudy řešící 3D simulace výroby a vše mezi tím. Existují tisíce článků na toto téma, málokterý však řeší problémy a typické situace, se kterými se setkáváme my. Proto jsme se rozhodli představit náš pohled na věc.
A protože jsme marketingová agentura, budeme se tímto tématem zabývat výhradně v tomto prostředí. Tedy, co přesně je digitální transformace? Jednoduše řečeno přechod firemních procesů z klasického offline světa do digitálního prostředí.
Namísto papírů jsou jedničky a nuly, to je však jen základ. Skutečnost sahá mnohem dál. Obsahuje veškerou zákaznickou zkušenost. Proč se však toto téma vůbec řeší a proč tak intenzivně? Inu proto, že zákazníci se už dávno transformovali. Ve světě, kde má i pětileté dítě vlastní tablet s připojením na internet je vše nedigitální zoufale zastaralé.
Podívejme se na to z jiného úhlu pohledu. V oblasti B2C jsou segmenty, kde digitalizace již před mnoha lety v podstatě nahradila všechny původní kanály. Třeba spotřební elektronika. Nakupuje dnes ještě někdo notebooky v kamenných prodejnách? Já nikoho takového neznám, a to minimálně posledních 7 let.
Digitální transformace je však také příležitost. Díky ní je vše měřitelné. Vše je v reálném čase. Všechny procesy jsou rychlejší, efektivnější a dostupné odkudkoliv. Jen vědět, jak na to.
Marketing a digitální transformace
V oblasti marketingu nás potkává několik typických stavů či situací, které řešíme v podstatě na denní bázi. A ty bych rád popsal níže, jsou totiž společné většině českých firem.
Digitalizace obsahu
Asi nejsnáze uchopitelná věc. V podstatě se jedná o přechod z tištěných brožur a letáků do online prostředí. Dát na web PDF ke stažení není nic složitého. Musíme však myslet dál. Takový obsah by měl být dobře dohledatelný a pokud ho nabízím za kontakt, musí mít skutečně exkluzivní charakter. Spousta firem řeší, že si pak jejich vytoužený firemní časopis nikdo nestahuje. To však není problém digitalizace. Příčinou je prostě to, že nikoho nezajímá. Smutné prozření…
Pokud však takový obsah nabízím online, dává mi to možnost sdílet ho na sociálních sítích, směřovat na něj cílené kampaně, odkazovat v newsletterech atd. Reálný zásah je tedy mnohonásobně větší než u vytištěného média položeného ve stojánku na recepci. Jinými slovy distribuce digitálního obsahu je okamžitá, sofistikovaná a často i globální. Jen musí mít potřebnou kvalitu.
Digitalizace akvizičních kanálů
Vyšší level znamenající odchod od tradičních jednorázových akcí k přesně cíleným kampaním. Jinými slovy za cenu stánku na veletrhu (Milion? Víc?) můžete mít komplexní, celoroční strategii pokrývající všechny kanály a média. Remarketing, cílení bannerů na přesně definovaná publika, LinkedIn, YouTube, webináře, online kalkulátory atd. Zde už je nutné mít zkušeného partnera.
Každopádně se opět vracíme k předchozím bodům. Vše je měřitelné a vše se dá řešit z kanceláře kdekoliv. Já sám jsem realizoval takové perly jako akvizici potenciálních investorů pro český fintech startup z oblasti Singapuru, to vše s rozpočtem pár desítek tisíc a od stolu v brněnských Řečkovicích. Kontrolní otázka – jak byste to dělali vy, kdybyste neměli internet a potřebné cloudové nástroje? Podobné úkoly jsou prostě jinak než digitálně nemožné.
Práce s kontakty (Lead Management) a vše za tím
Zde již propojujeme marketing s celkovým fungováním obchodu a firmy. Je to souhra procesů a systémů napříč každým oddělením, každou pozicí. Cílem je dosáhnout stavu, kdy se kontakty z formulářů neztrácí v šedé mlze, ale přesně zapadají do připravených metrik, konverzních trychtýřů, CRM a jsou v reálném čase distribuovány relevantním oddělením. Upřímně, tohle je stále pro většinu firem spíše sen.
Nicméně trend je jasně daný a směřuje přesně sem. Ne proto, že to hlásáme my, ale proto, že to očekávají vaši zákazníci. Čekají komfort, rychlost a okamžitou reakci. A je pouze na vás, jak jim to zajistíte.
Pokud je toto téma pro vás zajímavé, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se s vámi setkáme a navrhneme vám nejlepší možné řešení vašich výzev i problémů.
Ivo Vrána
Digital Director
Marco BBN
Marco BBN
Specializujeme se na B2B komunikaci a společně se stovkami odborníků po celém světě vyvíjíme unikátní know-how na budování hodnotných značek a podporu obchodních týmů. Doporučíme vám strategii a změříme efektivitu vašich investic.
Nejčtenější články
E-book – „Průvodce základy Account Based Marketing strategie“
Chcete se dozvědět, jak funguje strategie založená na Account Based Marketingu? Tak právě pro vás jsme připravili e-book, který si můžete stáhnout a dozvědět se jak na ABM.
Stahujte e-book zde
Témata
E-book „MARKETINGOVÝ CLOUD A MARKETINGOVÁ AUTOMATIZACE V KOSTCE“
Zajímáte se o nejnovější trendy v marketingu? Pak si stáhněte zdarma náš e-book, který vám pomůže realizovat efektivní kampaně!
Stahujte zde.
Příručka „Lead Nurturing“
Stáhněte si zdarma 20 stránkovou brožuru se šablonami a názorným procesem plánování Lead Nurturing kampaní „Jak vybudovat nejrychlejší cestu od prvního kontaktu k prodeji“.
Příručku stahujte zde.