Chcete nový firemní web? Pak musíte kromě designu, struktury či obsahu vyřešit i to, na čem vlastně „poběží“. Tj. jaký redakční systém ho bude pohánět a na jakém bude celý postaven. Toto téma diskutujeme s našimi klienty prakticky při každém jednání, proto jsem se rozhodl napsat článek právě o tomto aspektu tvorby webů.

Co je vlastně redakční systém?

Jednoduše řečeno platforma, v níž spravujete veškerý obsah webových stránek. Je zcela nedílnou součástí všech moderních webů, bez něho budete mít pravděpodobně jen statické stránky, editovatelné pouze ve zdrojovém kódu. Vytváříte a spravujete v něm vše, co může návštěvník na vašem webu vidět – novinky, stránky, reference, fotky, soubory ke stažení… Bez něj to prostě nejde. Redakční systém (CMS) je pro web to, co je pro auto motor. Není sice vidět, ale je stejně důležitý. A samozřejmě ovlivňuje i cenu.

Na trhu jsou dostupné stovky systémů, výběr toho pravého je tedy velmi složitý. Na straně druhé se dělí do několika základních kategorií, které se dají velmi snadno popsat. Nebudu vám radit, která je nejlepší, jen nastíním výhody a úskalí každé z nich.

Co přesně mám chtít, aby uměl můj redakční systém?

Zásadní otázka. CMS totiž definuje nejen běžnou redaktorskou správu webu, ale i jeho celkové chování navenek a další možnosti rozvoje. Proto je dobré vzít v úvahu několik základních bodů, na kterých byste měli trvat (pokud se chcete vyhnout řadě starostí v budoucnu).

  • Možnost editování čehokoliv bez nutnosti programování – věc, o které nikdo moc nepřemýšlí, ale je zřejmě nejdůležitější. Pokud nejste zrovna IT geek, tak prostě potřebujete mít možnost libovolně měnit strukturu stránek, nabídky v menu, obsah patičky atd. atd., nějakým normálním, lidským způsobem. Jinak vás každá drobná úprava bude stát tisíce jen proto, že to neumíte, nebo že to nejde.
  • Pravidelné aktualizace a garantovaná bezpečnost – zcela jasná věc. Webové technologie, stejně jako prohlížeče se neustále vyvíjejí a váš systém musí mít zajištěný dlouhodobý plán rozvoje.
  • Možnost rozšíření o nové moduly či funkce – to, že vám dnes stačí vkládat fotky neznamená, že za měsíc nebudete potřebovat něco jiného. Redakční systém by měl mít připravené další, nástavbové funkce. Jakýkoliv zakázkový vývoj je totiž opět v řádu desítek tisíc korun.
  • Škálovatelná redaktorská oprávnění – další spíše neviditelná věc, přitom velmi důležitá. Pokud bude mít váš web více redaktorů, potřebujete mít kontrolu nad tím, kdo a co publikuje. Co může měnit a co už ne.
  • Příjemné uživatelské rozhraní (vizuální editor apod.) – asi není třeba blíže popisovat. Práce s webem by měla být intuitivní činnost, ne zlý sen.
  • Responzivita a přizpůsobení různým zařízením – stále více uživatelů přistupuje na weby z mobilních zařízení. CMS by měl garantovat ovladatelnost z přizpůsobení obsahu libovolnému prohlížeči a rozlišení, včetně všech telefonů .

Základní rozdělení redakčních systémů

Jak jsem již napsal, redakčních systémů jsou stovky, obecně se však dělí do třech základních kategorií:

Licencované, placené systémy (Sitecore, Typo3 a další)

Tak jako v jakémkoliv jiném softwaru i zde existují robustní systémy, vyvíjené velkými IT firmami s globální podporou. Nejznámějšími jsou zřejmě Sitecore a Typo3. Jedná se o zakázková, velmi složitá řešení, určená pro velké korporace či banky, zajištěná stovkami vývojářů.
Výhodou (ale i kamenem úrazu) je jejich robustnost. Pokud jste firma velikosti BMW, máte zastoupení v desítkách zemí a potřebujete sjednotit všechny národní weby do jedné platformy kde budete mít vše pod kontrolou, pak asi nemáte moc náladu na nějaké experimenty. A jestli vás to bude stát o deset milionů víc, to vás také asi nezajímá.
Velkou nevýhodou je složitost implementace (rok a víc) a cena, která se často šplhá do milionů.

Open source systémy (WordPress, Drupal, Joomla a další)

Volné systémy, kterých je asi nejvíc. Neplatíte nic za licence, pouze malé položky za šablony či nástavbová rozšíření. Jsou vyvíjené většinou nadšenci z celého světa jako komunitní projekty. Naprostou jedničkou je WordPress, na kterém je (údajně) postaveno přes 70 % všech webů na světě.
Výhodou je cena (nula) a tisíce rozšiřujících modulů, které jsou dostupné za korunové položky. My ho milujeme a stavíme na něm vše, co se dá. Klient platí pouze práci agentury, ne licence.
Web pro BMW bych však na něm nestavěl – WordPress ani žádný takový systém prostě není určen pro tvorbu složitých korporátních aplikací. Na straně druhé na něm běží portály Bílého domu, The Sun, Facebooku a dalších globálních značek. Není se tedy čeho bát, open source je dobrá volba. Hrůzostrašné historky o bezpečnosti jsou jen pomluvy.

Redakční systémy vyvíjené agenturami

Třetí možnost. A podle mě jediná, které se doporučuji vyhnout velkým obloukem. Jedná se o historická řešení z doby, kdy každá webová firma vyvíjela i své vlastní CMS. Osobně v tomto řešení vidím jen samé nevýhody. Prostě Petr kdysi něco vymyslel, Tomáš to dodělal a dnes to má na starosti Martin, který ani neví, jak to funguje. Jakákoliv úprava či rozšíření je prakticky nemožná a záruka rozvoje se rovná nule.

Tak, to je můj krátký vhled do světa redakčních systémů. Snad vám pomohl při výběru toho pravého. Respektive cesty, kterou se vydat. My sami vám samozřejmě rádi pomůžeme jak s výběrem, tak i kompletní tvorbou celého webu. Za 25 let našeho fungování jsme jich realizovali víc, než dost.

Ivo Vrána
Digital Director
Marco BBN

Menu
Odebírat newsletter