Marketing na LinkedInu – jak na to a čemu se vyhnout

Zajímáte se o možnosti reklam či kampaní na profesní síti LinkedIn? V minulých měsících jsme řešili několik kampaní, jejichž součástí byla i placená reklama na této mytické síti. Naše postřehy publikoval časopis Marketing Sales Media. Takže zde je pár rad a tipů, jak na to.

LinkedIn nabízí celou řadu způsobů propagace. Můžete mít osobní profil, placený osobní profil, firemní profil, placený firemní profil, vlastní skupinu atd. Je samozřejmě otázkou, kolik ze zaregistrovaných uživatelů v ČR je na této síti skutečně aktivních a kolik z nich má pouze vytvořený profil. Každopádně samotný LinkedIn má velmi dobrý program pro své komerční využití a neustále nás přesvědčuje o tom, že nic lepšího není (minimálně v B2B). Samozřejmě to stojí spoustu peněz. Jak tedy na propagaci své firmy či produktu v prostředí omezeného českého trhu?

Přímé oslovení

Pokud vám jde o získání nových kontaktů, stačí vám osobní profil. Na základě vybraných kritérií můžete prostě proklikávat další vybrané osobní profily a posílat žádosti o spojení. Přesně takto to dělá vět- šina headhunterů a personalistů. Není to tak blbé, jim to funguje a nestojí to nic než čas. Placený profil vám dá pár funkcí navíc (anonymita, statistiky – k ničemu).

LinkedIn posty a statusy

Oficiální způsob propagace vašich článků či příspěvků vede přes posty a statusy. Něco napíšete a článek se zobrazí těm, kteří jsou s vámi ve spojení, nebo těm, kteří vyhledá- vají dle klíčových slov. To je vše. Pokud tedy mají zrovna čas a náladu proklikávat nové články. Výsledek? Nula. Nových článků se totiž publikuje tolik, že ten váš je už za půl hodiny hluboko v propadlišti dějin. Dří- vější záložka „Pulse“, kde jste mohli odebírat články na určitá témata, je již minulostí. Byla nahrazena placeným rozšířením Learning. Prezentace je možné zveřejňovat v sekci SlideShare. Ztráta času.

Firemní stránka

Skvělý způsob propagace firmy, který má jedno velké „ale“. Vaše příspěvky uvidí jen „přátelé“ vaší stránky. Pro akvizici nových kontaktů tedy nepoužitelné. Pro průběž- nou komunikaci velmi relevantní kanál, který vás stojí jen váš čas. Doporučuji.

Vlastní oborová skupina

Z neplacených nástrojů nejlepší mož- nost. Vytvoříte libovolnou oborovou skupinu, publikujete články a spokojeně sledujete nárůst členů. Je třeba mít dobré téma, pracovat a tvořit obsah. A trpělivost. Za 5 let tam budete mít pár desítek, stovek nebo tisíc lidí. Velmi dobrý způsob pro zanícené tvůrce témat a obsahu. Ti šťastnější z nás, kterým se povedlo takovouto skupinu vybudovat, mají nyní možnost přímo oslovit špičky v daném oboru a být s nimi v trvalém kontaktu. Ideální stav.

Inzerce volných pozic

Hojně využívaný a velmi propracovaný nástroj. Zde nepotřebujete vědět nic víc, než že to nefunguje. Ne, nefunguje to, nikdo to nečte a nikoho to nezajímá. Pokud jste programátor a každý měsíc vás přímo osloví deset personalistů, nemáte žádný důvod číst jakékoli inzeráty.

Placená reklama

Cesta, která zajímá většinu firem. Funguje stejně jako příspěvky stránky či reklamy na Facebooku. Můžete buď promovat posty, nebo zobrazovat bannery. Rozdílem oproti jiným systémům je možnost cílení. Můžete cílit geograficky, na pracovní pozici, velikost firmy, její zaměření atd. Právě tato přidaná hodnota je hlavním benefitem LinkedInu. Targeting je super. Výsledek? Nic moc. Navíc účinnost reklam se výrazně snižuje s délkou trvání kampaní. Osobně doporučuji investovat spíše do sponzorovaných příspěvků než do reklam. Působí důvěryhodněji a dávají větší prostor pro prezentaci.

Kolik to vlastně stojí?

Nastavení či vytvoření placených reklam je přibližně stejně složité jako u reklam na Facebooku. Potřebujete mít jen firemní profil, napojený na kreditní kartu. Rozdílem je cena. Počítejte s tím, že za jeden proklik dáte cca 60 Kč a více, přitom minimální cena prokliku je striktně definována. A navíc paušál za počet zobrazení. Nic pro držgrešle.

A funguje to?

Jak komu, ale obecně funguje. Jen za úplně jiné peníze než u obvyklých online kanálů. Jinými slovy – pokud se bavíme o míře prokliku, je stejná jako u běžné bannerové reklamy (cca 0‚2 %). Jenže ta vás nestojí 3 dolary za klik. A pokud vám běžná bannerová reklama udělá např. 10 konverzí z 200 prokliků, nečekejte, že placená inzerce na LinkedIn bude výrazně účinnější. Spíše naopak. Jestli navíc cílíte pouze na Českou republiku, je účinnost placených reklam ještě nižší. Na straně druhé jsou nástroje (např. Oracle Eloqua či ClickDimension), které dokážou u každého kliku identifikovat konkrétního uživatele. Stojí to pěkný balík, ale občas je právě tohle k nezaplacení. Osobně doporučuji nejprve kampaň otestovat na malém rozpočtu a porovnat s jinými kanály.

Jak to tedy udělat?

Ze všech našich kampaní nám vychází v podstatě jen jedno funkční řešení: vytvářet opravdu zajímavý obsah, publikovat jej v oborových skupinách (nejen ve vlastních, ale i v cizích) a podpořit jej sponzorovanými příspěvky firemní stránky. Sdílení exkluzivní informační hodnoty je totiž jediná věc, která dnes ještě dokáže někoho zaujmout.

P.S.: Zcela nově je na LinkedIn možné zobrazovat i bannery, cílené z Google AdWords. Ovšem pouze v rozměru 250ƒ×ƒ300 pixelů, bez možnosti přesnějšího cílení. Na straně druhé za mnohem příznivější cenu.

Ivo Vrána

Online Marketing Specialist, Marco BBN

Marco BBN je členem největší sítě B2B agentur světa – BBN International a partnerem agentury Stein IAS

Publikováno v časopisu Marketing Sales Media, září 2016


E-book zdarma: „MARKETINGOVÝ CLOUD A MARKETINGOVÁ AUTOMATIZACE V KOSTCE

Zajímáte se o nejnovější trendy v marketingu? Víte, co vám nabízejí komplexní systémy pro marketingovou automatizaci a jaké jsou nejúčinnější strategie pro zkrácení nákupních procesů? Právě pro vás jsme připravili zcela nový e-book, který si můžete stáhnout zdarma z našem webu.

Stáhnout e-Book >>

Menu
Odebírat newsletter