Top trendy v B2B marketingu pro rok 2018

Rok se s rokem sešel a nastal čas pro náš tradiční článek na téma top trendů v B2B marketingu. Popravdě sám nevím, co dalšího vymyslet, protože vše o čem jsem psal v minulých letech je stále stejně platné a aktuální. Od marketing automation, přes videa, až po mobilní technologie. Ale přesto je několik témat, která vyčnívají a ještě jsme je neřešili. Takže vzhůru do toho!

Příliš mnoho trendů – a příliš málo času

Jestli je nějaké opravdu zásadní téma, pak je to tohle. Za poslední rok jsme doslova zaplaveni novými nástroji, technologiemi, trendy a pohledy na věc. Nikdo, opravdu už nikdo není schopen vnímat vše nové a přitom se v tom neztratit. Na každý problém existují desítky různých systémů. To, co nás limituje není náš mozek, ale čas. Dokázat najít ve stovkách různých novinek ty dvě, tři, které jsou pro mě přínosné, je nejzásadnější výzva moderních marketérů. Takže největší trend je nenechat se přetrendovat.

Komplexní multikanálové kampaně

Toto je jediné téma, které jsem se rozhodl recyklovat z předchozích let. Protože naši zákazníci přesně tohle chtějí – čím dál tím víc. Protože to funguje. A protože ve světě absolutní digitalizace, vzájemné propojenosti, smartphonů a sociálních médií je komplexnost a dlouhodobost jediné řešení.

Od akvizice (PPC, SMS, web pushe, direct maily…), přes obsah (mobilní aplikace, videa, animace, e-booky, interaktivní rozhraní…), až po systémy v pozadí (CRM, marketingové cloudy, personalizace, analytika…). Vše jako součást jediného, strategického procesu, dlouhodobě a koncepčně. Doba letáčků v metru je už opravdu nenávratně pryč…

Emoce, příběhy a tváře

Emoční marketing, story telling, viral… spousta názvů pro jediné. Pro snahu nahradit (často velmi nudné) produkty za něco lidského, s čím je možné se ztotožnit. Tento trend je společný s B2C a především s ecommerce, která je bytostně spojena jen se slevou (Alza a jim podobní). Je to úplně jiný pohled na věc a podle mě správný. Navíc jsou tyto strategie často spojeny s vtipem a toho není nikdy dost.

A teď to GDPR

Tak a je to tady. Téma roku 2018. GDPR, neboli zcela nová legislativa EU týkající se ochrany osobních údajů a práce s nimi je momentálně nejhledanější zkratkou na světě. Bude se týkat všech firem a všech oddělení v nich, marketing nevyjímaje. Začne platit od května a může znamenat opravdu velké zemětřesení. Nebudu zde sáhodlouze vypisovat, co všechno to pro vás znamená, to budeme řešit celý následující rok (a nejen my).

To, co je zarážející je, absolutní nedostatek jakýchkoliv informací jak se s tím vypořádat. Řečenou lidskou řečí – je přesně stanoveno, CO NESMÍTE a CO MUSÍTE. Ale nikdo není schopen říct, JAK toho máte dosáhnout. Neexistují žádné precedenty, žádné návody, žádné „best practicies“. Lidé, kteří tento bohulibý zákon stvořili (úředníci EU) nedali absolutně žádné vodítko, jak ho máte realizovat v praxi. Situace je taková, že i největší firmy mlčí a koukají, jak se k tomu postaví ostatní a zda jim to projde.

Osobně jsem se zatím setkal pouze s jedinou firmou, která se k tomu postavila čelem; pokud používáte systém Marketo (jeden z top systémů pro marketing automation), můžete si na jejich webu stáhnout 40 stránkový e-book s přesnými návody, jak upravit webové formuláře, newslettery či měřící kódy, aby byly v souladu s GDPR. No, máme se na co těšit… 🙂

Ivo Vrána

Digital Director, Marco BBN

Menu
Odebírat newsletter